söndag 12 december 2010

Klänningen ska påbörjas, men hur ska jag göra?

Igår var vi och tittade på klänningstyger på Simbra Siden. Vi tittade på olika vita tyger och olika typer av sidentyger. Först och främst skulle jag bestämma vilket slags tyg jag ska ha och valde då mellan dupionsiden och sidentaft. Dupionsidenet är lite mjukare så jag kommer att köpa det.




Jag valde mellan tre olika "vita" nyanser och valde den som kallas för creme 03, 01 är rent vitt. Expediten upplyste om att sidenpriset är på väg upp och nästa leverans skulle nog blir 50% dyrare. Därför måste jag redan nu börja räkna på åtgång. Så jag beställde ett mönster som kommer på tisdag. Då ska jag lägga ut det på 135 cm bredd för att se hur mycket som går åt.






Det är den här klänningen jag har tänkt sy. Jag hittade den här. Om jag ska ha kragen så är det nog bäst att ha ryggen hel med ett blixtlås i sidan. Jag hade egentligen velat haft klädda knappa i ryggen men det blir inte bra med kragen då.

Jag funderar också på hur jag ska göra med skärpet. Blir det snyggast att ha det i samma sidentyg eller ska jag sy det i t.ex. chiffon? Man skulle kunna ha ett löst skärp som man sätter på efterråt och då kanske knäppa det med klädda knappar. Vad tror ni om det?



När vi ändå var på Simbra Siden så passade vi på att gå och fika på Möbelcaféet, ett jättemysigt ställe på Upplandsgatan 34 i Stockholm. De har en inredning av stora soffor.

1 kommentar:

  1. Snygg klänning!

    Du borde ju kunna göra fejkknappar i ryggen.. alltså göra en kant som du syr på klädda knappar på. Så ser det ut som att det är äkta, trots dragkedjan i sidan.. bara en idé :-)

    SvaraRadera