fredag 31 december 2010

Funderar på att ändra förrätten

Jag har tidigare tänkt ha den här förrätten, dvs. Västerbottenpaj med räk- och kräftröra, parmesanflarn och reducerad balsamico. Jag har provlagat några gånger och den är god.


Men sedan fick jag se detta receptet på västerbottenostterrin, och funderar på om jag ska välja den istället. Dock är det potatis i och det känner jag inte för. Men jag tror att jag ska prova med grön sparris och fintärnad morot istället. Vi har gäster nästa vecka så de får bli försökspersoner. De andra tillbehören blir desamma som tidigare så det är bara själva terrinen som jag byter ut.

Här är receptet:

Ingredienser

6 medelstora kokta potatisar
1½ gelatinblad
125 g philadelphiaost
1 dl crème fraiche
50 g riven Västerbottensost®
1 msk dill
1 msk gräslök
salt och vitpeppar
1 rödlök
1 knippe gräslök
½ dl löjrom eller annan rom
saft från ½ citron
2 msk rapsolja
salt och vitpeppar

8 skivor med souvasrökt ren

Beskrivning

Tärna potatisen. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten ca 10 min. Vispa ihop hälften av philadelphiaosten med crème fraichen. Hacka dill och gräslök. Värm upp resten av philadelphiaosten och smält tillsammans med de urkramade gelatinbladen. Vänd i potatisen, crème fraicheblandningen, Västerbottensosten, örterna och krydda av med salt och peppar. Häll upp i en form och låt stelna i kyl över natten. Finhacka rödlök och gräslök till garnering. Blanda löjrom med citronsaft och rapsolja, smaksätt med salt och vitpeppar.

Bryn souvas köttet hastigt i en stekpanna och servera det tillsammans med terrinen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar