onsdag 17 augusti 2011

3 dagar kvar

Igår gjorde jag dekorationer till efterrätten. Det blev en spritsad sak i vit choklad. Jag började först med att temperera chokladen. Det gör att den blir blank och hårdare. Nu blir ju inte vit choklad så hård ändå, men det blir absolut bättre än att bara värma den.
Jag lade hälften av chokladen i en spritsengångspåse och började med att värma till 40 grader i omgångar i micron, man får bara värma några sekunder i taget.



Sedan hackade jag resten av chokladen och lade i påsen. Jag kramade påsen tills all choklad hade smält och sedan fick jag kyla ner påsen lite för att den skulle komma ner i temperatur till 25 grader. Sedan var det dags att värma den lite till i micron, till 27 grader ungefär.

Sen klippte jag hål i påsen och började spritsa. Jag fick ut ca 80 st på 200 gram vit choklad.

Idag ska Peter och jag ha en mysdag på stan och försöka hålla oss borta från alla bröllopsförberedelser. Jag måste dock fixa några strumpor till bröllopet och så ska vi köpa några färgpennor som vi ska ha till gästboken. De vi hade köpt visade sig inte vara av den bästa kvalitén.

Vädret till helgen verkar ha stabiliserat sig till lördagen och visar på halvklart och det är ju ett bra fotoväder. Jag är glad bara det är uppehåll, men det ska regna på morgonen.

Jag började packa min väska till helgen med ringar och andra smycken, underkläder, skavsårsplåster, vanligt plåster och sax, spegel, tre olika par skor, örngott (för att akta klänningen för sminket), handdukar och en fleecefilt. Ska sedan packa ner handväska, smink, champangeglas och cider m.m. En del saker ska vi ha till fotograferingen. Vi kör på cider istället för på mousserat. Jag vill inte riskera att se dimig ut på bilderna efter att ha druckit alkohol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar