söndag 28 augusti 2011

Dag 2 i Rom

Igår köpte vi biljetter till en jump-on-jump-off guidebuss, ett bra sätt att få en översikt över staden. Vi gick på vid Colosseum och satt högst upp utan tak så att det fläktade lite. Jättevarmt ändå men uthärdligt även om vi satt i solen.


Bussen körde in mot Vatikanen och vi fick en hänförande bild av Peterskyrkan.


Men vi åkte vidare och gick av vid Spanska trappan istället. Vi tittade i några väskaffärer men det blev inget köp idag heller. Vi åt en god lunch, tog sallad båda två, och avslutade med en efterrätt. Jag åt den godaste chokladfondanten jag någonsin ätit.










Runt Spanska trappan finns de två ”värsta” shoppinggatorna av märkeskläder; Versace, Bvlgari, Gucci, Dior, Prada; D&G etc. Roliga att titta på, men man går liksom inte in…




Sedan gick vi till Vatikanen istället och in i Peterskyrkan, jag hade köpt en ny sjal och den kom väl till pass. Otroligt vackert i och utanför kyrkan!





Sen hoppade vi på bussen igen och stannade vid Colosseum som är den närmaste hållplatsen i förhållande till vårt hotell. Vi köpte med oss lite att äta och gick hem till hotellet och korkade upp en flaska Prosecco la Robinia som vi hade på vårt brudskålemingel. Peter hade satt ut en massa ljus på terrassen och vi tog några praliner som jag köpte på Pralinhuset i Stockholm. Men vattnet i jacuzzin kändes lite kallt så vi sparade doppet till idag.



Sitter nu och solar och ska snart ta ett dopp. Senare idag tänkte vi se Pantheon och ta en picknick i Borghese, den största parken. Det finns visst tre museum där också.


2 kommentarer:

  1. Rom är min favoritstad så jag kan bara gratulera till ett så bra val av bröllopsresa. Jag håller själv på att planera bröllop och är lite intresserad av Anna Whitlock. Vad blev priset för lokalen och mellan vilka tider hade ni den?

    SvaraRadera
  2. Vi hyrde mellan 13-03. Mellan 17-02 kostar det 9.000:- och utöver det 700:- per timme har jag för mig. Men de var väldigt snälla mot oss. Eftersom det inte var bokat dagen innan fick vi komma in en dag tidigare, annars hade vi nog inte hunnit sätta upp alla dekorationer. Jag ska visa mer bilder på det när vi har kommit hem. Dessutom hade vi vaktmästaren hela tiden och jag måste säga att vi är väldigt nöjda med tillmötesgåendet. Tyvärr regnade det efter vigseln så vi kunde inte ha minglet på gården men det gick utmärkt i foajén istället. Vi fick några återbud samma dag så vi blev drygt 70 personer, men det går att vara fler. Om du vill fråga mer så kan du maila till salstatosee@hotmai.com. Kommentarsfunktionen krånglar så jag måste posta anonymt verkar det som...
    /Carin

    SvaraRadera