lördag 27 augusti 2011

Rom!

Nu är vi i Rom.

Det tog ca 4 timmar med tåg från Pesaro. Vi fick en fantastisk taxitur från järnvägsstationen till hotellet, Eurostar Saint John, genom delar av det antika Rom igår. Hotellsviten Peter har bokat är även den fantastisk. Peter hade haft en del mailväxling med hotellet och hade beställt en bukett cremefärgade rosor (som i min brudbukett) och en flaska prosecco. Mycket trevligt välkomnande.



Vi har balkong/terasse och det verkar vara kvällssol på den (solen hade gått ner när vi kom hem igår så jag vet inte än) och där står också en jaccuzi, vi pratade med receptionen och de håller på och sätta igång den nu.


Vi har varit ute och sett Rom en del. Först var vi tvungna att få något i magen. Jag beställde en Carbonara och den var gjord på typiskt romerskt vis, dvs.: Koka pastan al dente. När pastan är varm slå i ett rått ägg och rör om tills ägget har koagulerat. Häll sedan över riven parmesan och skinka, sen är det klart. Superbt!


Sedan gick vi vidare mot Colosseum. På vägen dit passerade vi några väskgrossister, men det var mest fejk i syntet. De kan vara roliga att köpa om de är speciella men då ska de vara billiga och de jag blev intresserad av kostade ca. € 50:-, och det är lite mycket tycker jag. Vi hittade senare några affärer som hade väskor i läder, jag får se om jag tar en sådan istället, någon skulle jag vilja köpa. Collosseum hade precis stängt när vi kom dit men vi gick runt och fotade lite och sedan gick vi vidare bland ruinerna. Rom är jättevarmt (36 grader i skuggan) även sedan solen gått ner.





Vi har gått ganska långt, och det gör att man blir varm och trött, men eftersom vi fikar och äter hela tiden (god mat och mycket vatten) så är det nog nödvändigt att vi rör på oss också.

Nu ska vi åka till Vatikanen, det ska bli spännade!

Du kan läsa mer från bröllopsresan på vår andra blogg också: http://www.salstatosee.blogspot.com/.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar